Deze interactieve bijeenkomst werd verzorgd door Sybren van der Schaar, performance consultant, trainer en GOach (www.talentgo.nl) en werd gehouden op De Kleine Campus in Arnhem.
Interactief was het zeker! Er onstond regelmatig een levendige discussie waarbij er ook steeds voorbeelden uit de praktijk van leden werden aangedragen. Herkenbaarheid dus en al met al een heel leerzame en interessante workshop welke hoog werd gewaardeerd.
We sloten de bijeenkomst af met een drankje en een smakelijk buffet.
Dinsdag 19 april 2016 –Workshop: Waarom Scrum werkt!
Op 19 april organiseerde Symbol samen met Kwaliteitskring Gelderland en ROVC in Ede het event ‘Waarom scrum werkt!’. Zo’n 30 deelnemers bezochten het event om nader kennis te maken met Scrum, een methode die bedrijven belooft 2 keer zoveel te doen in de helft van de tijd. Volgens Jeff Sutherland, de bedenker en grondlegger van Scrum, kunnen bedrijven in de 21ste eeuw zelfs niet zonder Scrum.
Joost de Vries, consultant bij Symbol BV, maakt in zijn introductie duidelijk waarom Scrum een goede methodiek is, die kan helpen bij het realiseren van de bedrijfsdoelstellingen. Het is een vorm van visueel management die het project ‘opknipt’ in kleinere taken die worden verdeeld. Door de uitvoering in sprints, de visualisatie op een Scrumbord en de regelmatige stand-up meetings houdt het team focus op het project en worden grote budget- en tijdsoverschrijdingen voorkomen. Bovendien wordt door een continue afstemming met de klant ook precies opgeleverd waar de klant om heeft gevraagd.
Scrum @ Benchmark Electronics
Willem-Jan Esmeijer (manager Manufacturing Engineering bij Benchmark Electronics) legde vanuit zijn praktijk uit waarom en hoe Benchmark Scrum introduceerde. Binnen Benchmark was al wat ervaring opgedaan met de Scrum techniek binnen product development maar nog niet binnen de productie-organisatie. Met ondersteuning van Symbol werd de techniek verder geïmplementeerd. Na een tijdlang scrum te hebben toegepast zette Willem-Jan voor de deelnemers aan het event de ‘Lessons Learned’ op een rij.
Na de pauze werden de deelnemers in een tweetal workshop uitgedaagd om als team kort cyclisch te verbeteren. Door na verschillende rondes steeds de knelpunten te evalueren en terug te keren bij de klantvraag, zie je dat er al snel verbeteringen worden doorgevoerd. De output van ronde 2 is al veel beter dan die van ronde 1. En in de laatste ronde heeft het team de smaak pas echt te pakken en is de productie (in dit geval de uitlevering van tennisballen) verdubbeld!